Gőzerővel folyik az autópálya-építés Bosznia-Hercegovinában. A Budapestet Kelet-Horvátországon át Szarajevó érintésével az adriai Plocéval összekötő sztráda boszniai szakaszán egyszerre több helyen is folyik a munka, de sok a probléma. A leendő pályán az egyik leglátványosabb építmény a száz méter magas Pocitelj híd a Neretva folyó felett.
Az átkelőt egy azeri-kínai-bosnyák konzorcium építi, és a munkálatok körül a kezdetektől fogva sok a gond. A 2019-ben megkezdett építkezés eredetileg két évig tartott volna, de annyi a csúszás, hogy a hídszerkezet csak idén augusztusban ért át az egyik partról a másikra.
A munkálatokat azonban le kellett állítani, mert az építmény megrepedt.
Független szakemberek átvizsgálták a hidat, és kiderült, hogy bizonyos részein a szükségesnél kevesebb betonvasat tettek bele a munkások. Az előírások és tervek értelmében ugyanis az acélrudaknak egymástól 30 centiméteres távolságra kellene lenniük, a bosnyák híd bizonyos részein viszont 50 centis ez a távolság. A Szabad Európa értesülése szerint a hidat ráadásul nem is megfelelő betonból építették, a szükséges kavicsot ugyanis a híd lábánál bányászták ki a folyóból. Az ottani kavics azonban az előírtnál apróbb, homokszerű.
A csaknem százmillió eurónyi uniós pénzből épült híd sorsa a történtek miatt bizonytalanná vált, mert egyelőre nem tudják, hogy miként lehetne kijavítani a hibákat. A műtárgy statikusan stabil, ezért nem fog magától összedőlni, de intenzív használat esetén veszélyessé válhat, ezért mindenképp kezdeni kell vele valamit.
Az építkezést megrendelő bosnyák autópálya-kezelő cég vezetője a sajtónak többször is azt mondta, hogy pert indítanak a kivitelezők ellen, és ha kell lebontatják és újból felépíttetik velük a hidat. A konzorciumnak egyébként már így is tetemes kötbéreket kellene fizetnie, mivel nagyon kicsúszott a határidőből.
A szóban forgó hídtól északra épül majd Bosznia-Hercegovina legjelentősebb, több mint 10 kilométer hosszú alagútja. A 400 millió euró értékű projekt megépítésére nyolc vállalat jelentkezett, de közülük kettő, egy kínai és egy török hamis dokumentációt adott be. De nem mindenhol ilyen balkáni a helyzet.
Az 5c páneurópai közlekedési folyosó részeként épülő autópálya magyarországi és horvátországi szakaszain már a végéhez közlednek a munkák. Mohácstól délre az M6-os autópálya elérte a horvát határt, és a másik oldalon is már csak néhány kilométer megépítése van hátra. A két szakasz várhatóan valamikor a jövő év második felében érhet össze. Ha ez megtörténik, akkor a boszniai Odzak városáig autópályán utazhatunk. Onnét viszont továbbra is marad a közút.
Az előzetes tervek szerint ugyanis Bosznia-Hercegovina a területén áthaladó utak építésével 2030-ben végezne, ám ez a határidő a szakértők szerint nem tartható.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.